اخبار رسانه

گفتگو با دکتر علی طلوعی، رئیس مرکز تحقیقات صدا‌و‌سیما

مركز تحقيقات صدا‌و‌سيما؛ پنجاه سال اعتبار و پيشگامي در افكار‌سنجي افكارسنجي و مطالعات پيمايشي يكي از عرصه‌هاي مهم فعاليت حوزه پژوهش سازمان و مركز تحقيقات است، به همين منظور و براي كسب اطلاعات بيشتر در خصوص عملكرد مركز تحقيقات، با دكتر طلوعي رئيس مركز تحقيقات صدا‌و‌سيما، گفت و گو شد.

متن گفت و گو به شرح زير است:
1. مأموريت و اهداف اصلي حوزه پژوهش سازمان چيست؟ آيا مركز تحقيقات به عنوان مهم‌ترين مركز پژوهشي سازمان برنامه‌هايي براي تحول دارد؟
به طور‌كلي، مأموريت حوزه پژوهش را مي‌توان توسعه، تقويت و سامان بخشي پژوهش در رسانه ملي دانست كه اهدافي چون"هدايت و نظارت بر فعاليت‌هاي پژوهشي سازمان"،"چابك سازي و افزايش كارايي و اثربخشي درفعاليت‌هاي مطالعاتي و پژوهشي سازمان"و" ساماندهي و گسترش ظرفيت هاي پژوهشي ناظر بر نياز حوزه‌هاي سياست‌گذاري، برنامه‌ريزي، برنامه‌سازي و نظارتي سازمان ". را دنبال مي‌كند البته بايد گفت كه مركز تحقيقات، جايگاه منحصربه فردي درحوزه پژوهش سازمان دارد ، اما مهم ترين ماموريت اين مركز؛"مطالعه، پژوهش و سنجش با روش‌هاي علمي، در زمينه­ هاي مورد نياز سازمان صدا و سيما براي سياست‌گذاري، برنامه ­ريزي، نظارت، ارتقاي كيفي برنامه­ ها و هماهنگي، ارزيابي و ساماندهي پژوهش­ هاي سازمان است." ، اين مركز در دوره جديد، در كنار برنامه‌هاي سالانه خود، برنامه اي تحولي را در حوزه‌هاي "مرجعيت­ بخشي به دستاوردهاي پژوهشي در زمينه افكارسنجي، مخاطب­ پژوهي، سواد‌رسانه­ اي و مسائل اجتماعي تدوين كرده كه در حال حاضر، در‌دست اجراست.
2.حتما، براي تامين اهداف پيش بيني شده‌اي كه ذكر شد راهبرد يا راهبردهاي خاصي تعيين شده است؟
بله، علاوه بر تغيير رويكردها "از مسئله مداري به مسئله شناسي"، "از عرضه محوري به تقاضا محوري"، "از تمركز نقطه‌اي به تمركز روندي"، "از نظرسنجي سنتي به نظرسنجي‌هاي تبلتي و الكترونيكي" و "از پژوهش‌هاي درون سيستمي به پژوهش‌هاي برون سيستمي"، براي پيشبرد و تحقق اهداف ياد شده، راهبردهاي ده گانه و برنامه ­هاي مرتبط با آن، تدوين و به نحوي، نقشه راه و افق پنج ساله مركز ترسيم شده است. براي مثال، «ايجاد پيوند نظام مند ميان حوزه پژوهش و حوزه هاي سياستگذار، برنامه‌ريز و برنامه­ساز ­سازمان»، «كسب مرجعيت علمي در حوزه مخاطب پژوهي و مخاطب‌شناسي در سطح كشور»،«تبديل شدن به كانون مطالعات و پژوهش ­هاي اجتماعي» و «جايگاه علمي ممتاز در حوزه سواد رسانه ­اي» از جمله اين راهبرد ها هستند.
3. باتوجه به اهميت و جايگاه اين مركزدرحوزه پژوهش، آيا اقدام خاصي براي ارتقاي نيروي انساني مركز صورت گرفته است؟
همان­گونه كه مي­ دانيد، پژوهشگران نقش مهمي در توليد محتوا، ارتقاي سطح كيفي و اثربخشي محصولات فرهنگي و رسانه‌اي دارند، سازمان صدا و سيما يكي از نهادهايي است كه علاوه ­بر توليد برنامه، بايد شناخت دقيقي از مخاطبان، فضاي اجتماعي و افكار عمومي جامعه داشته باشد. تحقق اين امر نيز منوط به برخورداري و بهره­ گيري از پژوهشگران آشنا به رسانه است. از اين رو، با توجه به اهداف، نيازها و چشم­ انداز ده ساله مركز تحقيقات، در روند جذب پژوهشگران با تخصص­ ها و گرايش ­هاي لازم براي مركز، پيش ­بيني ­هاي لازم در قالب طرح "آسيب ­شناسي نيروي انساني مركز و ترسيم وضعيت مطلوب براي يك دوره ده ساله "صورت گرفته است. به‌ اين ترتيب، راهبرد مركز در اين حوزه "تدوين و اجراي سازوكارهاي جذب، توانمند سازي نيروي انساني حوزه پژوهش سازمان" است. تلاشمان اين است كه از ظرفيت‌‌هاي پژوهشگران متخصص تا حد لازم بهره گيري شود و با برگزاري دوره ­ها و كارگاه ­هاي آموزشي، توانمندي علمي و مهارتي پژوهشگران موجود ارتقا يابد. ضمن اينكه اقداماتي نيز براي اجراي نظام انگيزشي مؤثر صورت گرفته است.
4. براي كارآمدي و اثربخشي ساختار، فرآيندها و روندهاي حوزه پژوهش سازمان و مركز هم اقدام خاص صورت گرفته است؟
بله، در اين حوزه هم چندين كار اساسي انجام داده‌ايم، نخست اينكه ساختار جديد مركز ابلاغ شده است كه اين ساختار جديد، ناظر بر تخصصي‌تر شدن فعاليت هاي پژوهشي و همچنين توجه به ساختارها و نيازهاي حوزه‌هاي صف و ستاد رسانه ملي است. براي مثال، در ساختار جديد، گروه‌هاي پژوهشي گفتمان انقلاب اسلامي و رسانه، مصرف رسانه­ اي، نياز‌سنجي و مخاطب پژوهي، هنر و زيبايي­شناسي رسانه، فرهنگي – ديني و علوم شناختي و رسانه اضافه شده است.
در گام دوم براي اثر بخشي بيشتر دستاوردهاي پژوهشي، ضمن بازنگري در نظام گزارش‌ دهي، قالب‌هاي جديدي براي ارائه محصولات مركز طراحي شده‌است. استفاده از اينفوگرافي و تهيه گزارش‌هاي روندي و نمودارهاي علي سند اقدام (policy paper) از اين قبيل‌ هستند.
در نظام توزيع و اطلاع رساني محصولات مركز هم بازنگري شده و سازوكار جديدي طراحي شده است كه براساس آن، دامنه بهره‌برداران و سطح دسترسي به محصولات مركز گسترش يافته است.
علاوه بر اين ها، در زمينه آماري و روشي با "بهينه سازي حجم نمونه"، "همسان سازي روش نمونه‌گيري"، "ابداع شيوه‌هاي خاص براي نمونه‌گيري‌هاي ا

آمار بازدید خبر: 271

ارسال نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما ،پس از تایید در وب سایت منتشر خواهد شد.

  • توضیحات:
  • نام ونام خانوادگی:
    ایمیل:
  • کد امنیتی:

نظرات

آخرین خبر